Search

Mondeaan in de kijker

Els Bouwen

Els Bouwen studeerde in 1993 af als master in de toegepaste economische wetenschappen waarna ze haar eerste professionele stappen zette in privé-ondernemingen waaronder telecom en IT-bedrijven en zich daar focuste op management functies in sales operations en sales analyse. In 2003 zette ze bewust de stap naar lokale besturen en non-profit om te werken bij de stad Antwerpen gedurende 16 jaar in verschillende functies. Daarnaast nam Els nog verschillende functies op bij Rode Kruis Vlaanderen. 

Vanaf 2021 begeleidde Els meerdere lokale besturen op het vlak van organisatieontwikkeling en veranderingsmanagement. Concreet begeleidde ze een integratie/transformatie van stad-OCMW, was ze interim-manager omgeving met aandacht voor reorganisatie en begeleidde ze een traject van organisatieontwikkeling .

Voor ze startte bij Mondea was Els actief in het stad Antwerpen (7000 medewerkers). Ze startte er in 2003 als afdelingshoofd om snel door te groeien. Vanaf 2008 was ze bedrijfsdirecteur financiën. Ze voerde als pilootgemeente vanaf 1 januari 2011 BBC samen met een nieuw ERP-systeem. Ze trok het project voor de integratie en inkanteling van een aantal verzelfstandige entiteiten. Daarnaast nam ze het strategisch management van AG KOP (Kinderopvang) met een 600-tal medewerkers voor een 1,5 jaar op en stelde ze de missie en visie terug duidelijk en voerde ze een aantal veranderingen door. Als bedrijfsdirecteur samenleven (2016-2017) dat zowel sociaal beleid als veiligheid omvat, gaf ze leiding aan een 600-tal medewerkers. Als eerste stap was er de opdracht om terug eenheid in het directieteam te brengen en samen met de medewerkers sociaal beleid terug vooruit te kijken. Ze werkte samen met de algemeen directeur OCMW de integratie van sociaal beleid met OCMW uit en hiervoor werden de nodige structuren opgezet samen met veranderingsbeheer. Ze was ook lid van het directiecomité van Atlas (Agentschap Integratie en Inburgering Antwerpen). Voor veiligheid zette ze een ééngemaakt toezicht op dat concentreerde op een geïntegreerde en regiogestuurde werking en stemde hierover af met politiek, vakbonden en medewerkers.. Als bedrijfsdirecteur stadsbeheer (2018-2019) gaf ze leiding aan stadsbeer met een 2.000-tal medewerkers dat zowel stadsreiniging, groen en begraafplaatsen, voertuigencentrum, patrimoniumonderhoud, en logistieke organisatie van evenementen omvatte. Samen met de CEO van Vespa (autonoom gemeentebedrijf) was er de opdracht om één geïntegreerd vastgoedbeheer voor de stad op te zetten. Hiervoor werden verschillende scenario’s uitgewerkt en voorgelegd aan de verschillende organen. Opstart van geïntegreerd vastgoedbeheer op 1 juni 2018 en overgangsperiode tot einde 2018. 

Van september 2019 tot december 2021 was Els manager OPA (Opvang asielzoekers), 600-tal medewerkers voor Rode Kruis-Vlaanderen.

 

Binnen Mondea neemt ze verschillende rollen op, zowel interim-manager als transformatie manager voor (veranderings-)trajecten binnen een organisatie. 

x

Enkele projecten

Benieuwd naar de projecten van Els Bouwen?
Neem eens een kijkje in het onderstaande projectenoverzicht.
JaarKlantProject
2023Lokaal bestuur RuiseledeOmgevingsanalyse – vormgeven MJP
2023Lokaal bestuur MechelenMechelen 3.0
2022Lokaal bestuur LeuvenTransitiemanagement
JaarKlantProject
2023Lokaal bestuur RuiseledeOmgevingsanalyse - vormgeven MJP
2023Lokaal bestuur MechelenMechelen 3.0
2022Lokaal bestuur LeuvenTransitiemanagement

Ondersteuning in de praktijk

Actief binnen volgende thema's