Communiceren over je beleidsplan is minstens even belangrijk als je beleidsplan zelf. Door helder te communiceren laat je als lokaal bestuur zien dat je transparant werkt en verantwoordelijkheid neemt voor de keuzes die het beleid maakt. Dit bevordert het vertrouwen van inwoners en andere stakeholders en creëert voldoende draagvlak voor het gevoerde beleid. Communiceren over je beleidsplan is geen eenmalige taak, maar een voortdurend proces.
Het belang van beleidscommunicatie
Goede communicatie over het beleidsplan versterkt de relatie tussen het bestuur en inwoners. Je bent transparant over de keuzes die je maakt. Dit kan helpen om conflicten en misverstanden in de toekomst te vermijden. Door helder te communiceren over je beleid, weten je stakeholders wat ze in de komende legislatuur mogen en kunnen verwachten.
Het beleidsplan strekt zich uit over meerdere jaren en inwoners willen weten hoe het plan vordert. Als je je beleid continu onder de aandacht houdt, blijven je stakeholders betrokken. Heldere en consequente communicatie zorgt ervoor dat het plan gedurende de hele legislatuur blijft leven bij je medewerkers, inwoners en andere stakeholders. Het vraagt een voortdurende aandachtigheid en creativiteit om dit op een leuke en bevattelijke manier te brengen. Een goed communicatieplan helpt je hierbij.
Communicatiefases
De beleidsplanningsperiode loopt over een hele periode. Het is handiger om deze in fases op te delen, waarbij de eigenheid van elke fase ook een andere communicatie-aanpak vraagt of andere doelgroepen de focus krijgen.
Fase 1: voorbereiding (tot voorjaar 2025)
In de periode voorafgaand aan de verkiezingen of bij de start van de nieuwe legislatuur maakt men vaak werk van het verzamelen van extra input van inwoners, ondernemers en andere stakeholders.Fase 2: Opmaken van het beleidsplan (voorjaar + zomer 2025)
Beleidsmakers en medewerkers van het lokaal bestuur updaten de missie en visie, maken een doelstellingenkader met actieplannen op en voeren een budgetcheck uit. In deze periode ligt de communicatiefocus eerder intern.- Fase 3: Goedkeuring en voorstelling beleidsplan (najaar 2025)
De gemeenteraad keurt het beleidsplan goed. Het is nu tijd om het plan voor te stellen aan je medewerkers, inwoners en andere stakeholders. Breng je verhaal eerst intern, daarna pas extern. Het meerjarenplan vormt een leidraad voor alle medewerkers. Zij vertalen de doelstellingen naar concrete acties. Als medewerkers zich betrokken voelen, zullen ze het beleid actiever ondersteunen en uitvoeren. - Fase 4: Uitvoering beleidsplan (voorjaar 2026)
Je hebt het plan voorgesteld. Nu is het tijd om te communiceren over de eerste acties in uitvoering. - Fase 5: Het beleidsplan levend houden (2026-2030)
Het beleidsplan loopt over meerdere jaren. Zorg ervoor dat je plan zes jaar lang blijft leven.
Tips & tricks uit de praktijk
Maak je beleidsplan visueel aantrekkelijk
Een saaie pdf leest niemand graag. Daarnaast is hij ook voor Google slecht doorzoekbaar. Geef je plan een visuele identiteit. Bewegende beelden of een tekening blijven immers veel langer hangen. Stad Geel maakte een geanimeerde video over haar meerjarenplan, lokaal bestuur Blankenberge koos voor een infographic.- Vertaal het in campagnevorm
Waarom je beleidsplan niet communicatief vertalen naar een wervende campagne die je doorheen de hele legislatuur communicatief kan hergebruiken, net zoals lokaal bestuur Dendermonde. We denken bijvoorbeeld aan ‘de 12 werken van gemeente X’, ‘Samen werken aan gemeente X’, … - Zorg voor een centrale informatiebron
Hierop komt alle informatie en communicatie over je beleidsplan samen. Dit kan bijvoorbeeld een landingspagina op je website zijn. Op andere kanalen kan je hier dan steeds naar verwijzen. Neem een kijkje bij, lokaal bestuur De Pinte, lokaal bestuur Nazareth of lokaal bestuur Harelbeke. - Breng je beleidsplan in het straatbeeld
Een manier om inwoners te bereiken die je andere kanalen niet bekijken. Je beleidsplan zichtbaar maken in het straatbeeld helpt om je inwoners te herinneren aan je doelen en bijhorende acties. Denk aan banners, infoborden, muurschilderingen, … - Maak een magazine over je beleidsplan
Een extra uitgave van je gemeentelijk magazine kan je beleidsplan onder de aandacht brengen van een breed publiek. Het biedt ruimte voor gedetailleerde informatie over de verschillende onderdelen van het plan en leent zich ook goed voor storytelling. Heb je geen tijd of budget voor een extra editie? Verweef het beleidsplan dan in je bestaande uitgaves. Dit kan je ook vertalen naar een magazine of andere fysieke publicatie voor je medewerkers.
Stad Diest bracht een mooi verhaal in het magazine Diest Durft en deed dat opnieuw met een update na 4 jaar. Lokaal bestuur Grimbergen maakte een notitieboekje voor haar medewerkers met o.a. alle beleidsdoelstellingen en bijhorende cartoons. Stad Peer maakte met #project3990 een publicatie over het beleidsplan.