Search

Ondersteuning van A tot Z: Communicatie

Fusiecommunicatie

Communicatie in en over fusies ligt gevoelig. Ondanks de vaak rationele argumenten die aan de basis van de fusie liggen, leidt het traject vaak tot emotie en soms wel eens tot commotie. MONDEA begeleidt lokale besturen in fusietrajecten, ook specifiek rond communicatie. 

Onze aanpak

We vertrekken niet van een standaardscenario, maar kiezen voor een aanpak op maat van alle fusiepartners. We zijn aanwezig tijdens de meest cruciale momenten van het fusieproces, van de start van fusiecommunicatie tot aan het moment van de definitieve fusie. MONDEA hanteert daarbij een aantal belangrijke principes:

  • Intern voor extern
    Je medewerkers verdienen het om altijd als eerste een zeer heldere en transparante communicatie mee te krijgen. Voordat je boodschap extern gaat, zorg je voor interne verspreiding.
  • Monitoring om bij te sturen
    Cijfers en data zijn belangrijk om bij te sturen en de impact te meten. Cijfers van sociale mediakanalen, website en nieuwsbrief houden we nauwlettend in de gaten en gebruiken we om het buikgevoel te staven of soms tegen te spreken.
  • Kernboodschappen zijn belangrijk
    Bij elke stap vertrekken we van een centrale tekst die binnen alle nodige organen wordt goedgekeurd en van waaruit we nadien afgeleide boodschappen met dezelfde connotatie kunnen plukken. Elke partner in het fusietraject kijkt anders naar de tekst en de mogelijke gevoeligheden.
  • Hou het narratief in handen
    Hou als gemeenten de communicatietouwtjes strak in handen. Zorg dat je zelf altijd als eerste communiceert zodat je ook door je doelpubliek als geloofwaardige bron wordt gezien. Neem je zelf die rol niet, dan zijn belangengroepen of andere stemmingmakers al snel weg met je boodschap.
  • Mix van online en offline
    We adviseren steeds om online en offline kanalen te mixen doorheen het traject. De doelgroepen in een fusietraject zijn zeer divers, hun voorkeurskanalen zijn dat ook. Als lokaal bestuur kan je onmogelijk op alle kanalen inzetten, dus zorg voor een afgewogen mix.
 

Een duidelijke en heldere procescommunicatie is prioriteit nummer 1 in de communicatie rond de fusie. Maar procescommunicatie is natuurlijk maar één kant van de fusiecommunicatie. Het opbouwen van de nieuwe identiteit tussen de fusiepartners is de volgende stap. Storytelling is het ideale middel om de verbondenheid stapsgewijs op te bouwen in communicatie. Met herkenbare verhalen van en voor inwoners bouwen we de identiteit van de nieuwe gemeente op.

Nele en Claudia - Thema communicatie en participatie

Communicatie

MONDEA biedt communicatie-ondersteuning van A tot Z. Strategie is daarbij essentieel. Van het vormgeven van participatieprojecten tot het implementeren van doeltreffende communicatiestrategieën, wij zijn jouw partner.

Bekijk hoe we dit aanpakken

Team lead Communicatie

Nele Moortgat

Bij MONDEA neemt Nele een dubbele rol op. Als team lead communicatie en participatie gaat ze aan de slag met vragen van klanten rond deze thema’s. Ze gaat op zoek naar het gepaste antwoord, de juiste Mondeaan en volgt de kwaliteit tijdens het project op. Zelf is ze vaak terug te vinden op communicatieprojecten rond changecommunicatie en strategie. Daarnaast neemt ze ook de rol op van manager P&O. Samen met onze interne Mondeanen zorgt ze voor een sterke marketing, efficiënte processen en een sterk HR-beleid.

Telefoon: +32 486 76 66 89

E-mail: nele.moortgat@mondea.be