Search

Nieuwe bestuursploegen: HR aan zet!  

De komst van een nieuwe bestuursploeg brengt vaak ingrijpende veranderingen met zich mee. Ook voor HR is dit een spannende periode, want nieuwe beleidsprioriteiten en veranderende managementstijlen vragen om een efficiënte aanpak. In dit artikel ontdek je welke uitdagingen op tafel liggen en hoe je ze als HR-specialist proactief kan aanpakken.

  1. Inzicht in HR-data
    Nieuwe bestuursleden hebben behoefte aan actuele HR-data om weloverwogen beslissingen te nemen. Zorg voor inzicht in personeelsinformatie op basis van kwantitatieve gegevens over budget, bezetting, verloop, verzuim, … zodat je snel kan inspelen op de behoeften. Ook informatie uit recente personeelsbevragingen kan waardevol zijn.

  2. Onboarding
    Nieuwe bestuursleden integreren in de organisatie kan uitdagend zijn. Een goede onboarding is belangrijk. Zorg voor een onthaaltraject zodat ze zich snel en efficiënt kunnen inwerken.

  3. Teamvorming en samenwerking
    De samenwerking tussen politiek en administratie verloopt best soepel. Denk na over het faciliteren van workshops en trainingen die nieuwe teams helpen om vlot samen te werken, communicatie te verbeteren en heldere taken en verantwoordelijkheden af te spreken.

  4. Beleidsafstemming
    Nieuwe beleidsdoelen en meerjarenplannen vragen om strategische personeelsplanning. Is het HR-beleid nog voldoende afgestemd op die nieuwe beleidsdoelen? Is een herziening van het personeelsplan nodig? Een kritische blik is nodig.

  5. Cultuurverandering
    De impact van politieke veranderingen op de werkvloer kan groot zijn. Het is belangrijk dat de medewerkers op een goede manier omgaan met verandering, waardoor ze zich kunnen aanpassen aan nieuwe prioriteiten en managementstijlen.

  6. Juridische uitdagingen
    Veranderingen in beleid kunnen ook juridische implicaties met zich meebrengen, bijvoorbeeld op het vlak van je rechtspositieregeling, arbeidsreglement of andere reglementen. Sta alvast stil bij de gevolgen van nieuwe beleidsdoelen, zodat je tijdig kan schakelen bij noodzakelijke aanpassingen.

  7. Opleiding en ontwikkeling
    Medewerkers kunnen behoefte hebben aan ontwikkelingsplannen die aansluiten op de nieuwe beleidsdoelstellingen. Ga in gesprek met de medewerkers en stel opleidingsplannen op die je specifiek afstemt op de doelen van de komende beleidsperiode. Zo zijn je medewerkers goed voorbereid op hun taken.

  8. Integriteit en deontologie
    Zowel personeel als mandatarissen moeten goed op de hoogte zijn van integriteits- en deontologische normen. Besteed aandacht aan het bevorderen van een cultuur van integriteit en verantwoordelijkheidsgevoel, door bv. trainingen of infosessies te organiseren.

Ons ervaren team staat klaar met ondersteuning en advies, zodat jij deze uitdagingen moeiteloos kan omzetten in kansen. Neem vrijblijvend contact op met  Sara Temmerman via sara.temmerman@mondea.be of +32 478 36 40 29.

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant