Search

Ondersteuning van A tot Z: Communicatie

Ondersteuning bij de opbouw van een nieuwe website

Het uitbouwen van een nieuwe website is voor communicatiemedewerkers van een lokaal bestuur een intensief en complex proces. Je moet niet alleen de inhoud herschrijven in duidelijke en toegankelijke taal, maar ook rekening houden met technische vereisten, gebruikerservaring en wettelijke richtlijnen. Dit vraagt om tijd, expertise en coördinatie die vaak bovenop je dagelijkse taken komt.

MONDEA biedt gerichte ondersteuning aan door onze kennis van technologie en overheidscommunicatie in te zetten. Dit ontlast het team, versnelt het proces en zorgt voor een professioneel resultaat dat de gebruikers écht centraal stelt. Ons voordeel? Een frisse blik, efficiënte werkwijze en ervaring met soortgelijke projecten.

Onze aanpak

Ieder lokaal bestuur is anders, iedere website is anders. Daarom geen éénduidig aanbod, maar wel maatwerk. Je kiest als bestuur zelf hoe ver je ons laat gaan. Nemen we het project volledig van je over? Graag! Wij pakken het van A tot Z vast, steeds in overleg met jullie. Wil je liever ondersteuning bij één of enkele delen doorheen het project? Ook dat kan.

  • Gebruikersonderzoek 
    In onze aanpak rond gebruikersonderzoek combineren we bevraging, analyse en co-creatie om een website te ontwikkelen die écht aansluit bij de behoeften van de gebruikers. We starten met een bevraging bij de belangrijkste doelgroepen via enquêtes en interviews. We organiseren ook interactieve workshops waarin we samen met stakeholders werken aan de basis van de nieuwe website.

  • Opmaak design
    Je websitebouwer neemt dit voor zijn rekening, maar wil wel graag weten hoe jij het voor je ziet. We gaan samen met jou aan de slag rond het design: hoe zien we de homepagina? Wat moet er zeker opstaan? Waar zetten we het menu? Hoe ziet dat eruit? Is er een zoekbalk en waar moet deze dan staan? Deze vragen beantwoorden we in een interactieve workshop.

  • Opbouw van een duidelijke en toegankelijke informatie- en navigatiearchitectuur
    Hoe bouwen we onze informatie- en navigatiearchitectuur op? We verzamelen inspiratie tijdens een workshop. Deze zetten we om in een menustructuur in Excel. Daarna starten we in het CMS.

  • Aanmaken structuur in CMS
    Wanneer de menustructuur helder is, zetten we deze klaar in het CMS. We maken alle thema’s aan en zorgen dat de basis er ligt. We zorgen ook voor de juiste koppelingen.

  • Aanmaken producten in CMS
    Binnen die thema’s moeten natuurlijk producten komen. We ondersteunen ook hier op de manier die het best past bij het lokaal bestuur. Is alle input al verzameld en kunnen we meteen aan de slag? Of moeten we nog alle input bij de verschillende diensten verzamelen? Tegelijkertijd maken we ook alle contacten en openingsuren aan. Zo kunnen we deze meteen aan de juiste producten koppelen.

  • Aanmaken formulieren in CMS
    Het maken van formulieren in het e-loket is soms een tijdrovende klus. Onze experten kunnen door de jarenlange ervaring bijna toveren binnen deze module. Daarbij staan we ook stil bij de workflow achter het formulier. Efficiënte en toegankelijke dienstverlening is immers ons stokpaardje.

  • Integreren van LPDC
    Heb je al een integratie met LPDC of wil je hier net mee starten? We begeleiden je graag bij het naadloos koppelen van je website aan de LPDC, zodat informatie over producten en diensten – zoals vergunningen, attesten en aanvragen – rechtstreeks en consistent beschikbaar is. Daarnaast zorgen we ervoor dat de geïntegreerde gegevens gebruiksvriendelijk worden weergegeven.

  • Lancering & opvolging
    Ook na de lancering van de website blijven we nog eventjes als nazorg. Zeker wanneer we een traject van A tot Z overnemen, is een goede overdracht belangrijk. We willen dat de medewerkers die de website vanaf dat moment zullen opvolgen, helemaal mee zijn.

De tijdsbesteding per stap in het project is lastig te voorspellen. Veel hangt af van de situatie: starten we vanaf nul of bouwen we voort op een stevige basis van het lokaal bestuur? Begeleiden we het volledige traject van A tot Z, of vullen we enkel de gaten waar extra ondersteuning nodig is?

Voor een juiste tijdsinschatting maken we graag kennis met jouw bestuur via een digitaal
overleg. Op basis daarvan maken we graag een offerte op maat.

Nele en Claudia - Thema communicatie en participatie

Communicatie

We zijn jouw allround partner voor communicatieondersteuning. Met heldere en transparante interne en externe communicatie maken we samen verandering waar, zowel in je project als in je organisatie.

Bekijk hoe we dit aanpakken

Team lead Communicatie

Nele Moortgat

Bij MONDEA neemt Nele een dubbele rol op. Als team lead communicatie en participatie gaat ze aan de slag met vragen van klanten rond deze thema’s. Ze gaat op zoek naar het gepaste antwoord, de juiste Mondeaan en volgt de kwaliteit tijdens het project op. Zelf is ze vaak terug te vinden op communicatieprojecten rond changecommunicatie en strategie. Daarnaast neemt ze ook de rol op van manager P&O. Samen met onze interne Mondeanen zorgt ze voor een sterke marketing, efficiënte processen en een sterk HR-beleid.

Telefoon: +32 486 76 66 89

E-mail: nele.moortgat@mondea.be