Search

Kim Bellens als interim-directeur bij woonzorgcentrum Ter Nethe

Woonzorgcentrum Ter Nethe in Hulshout is onderdeel van de gelijknamige welzijnsvereniging. Mondeaan Kim Bellens ging er in juli 2023 aan de slag als interim-directeur van het woonzorgcentrum en is terecht trots op de resultaten die ze kon neerzetten: “We konden een sterk beleidsteam vormgeven dat werkt in openheid en vertrouwen en zonder hiërarchie.”

“De huidige directeur viel eind 2022 uit. Om de continuïteit van de werking te waarborgen vult de welzijnsvereniging de functie sindsdien via interim-management in. In juli 2023 ging ik er aan de slag, aanvankelijk maximum drie dagen per week. Sinds de hervatting van de directie in juli verminderde de opdracht naar een dag per week te ondersteuning en opvolging. 

Een organisatiestudie maakte in 2022 duidelijk dat een veranderingstraject de organisatie naar een hoger niveau kon tillen. De verderzetting van dat traject was onderdeel van mijn opdracht. Daarnaast werd ik ook verantwoordelijk voor het samenstellen en leiden van een beleidsteam dat moest functioneren in een nieuwe vorm van samenwerken zonder klassieke hiërarchie.” 

Nieuwe structuren en een eigen zorgequipe

“Alle projecten of acties pakte ik aan in nauwe samenwerking met het beleidsteam bestaande uit de directie, twee hoofdverpleegkundigen en een administratief medewerker. Ook de medewerkers gingen in functie van de acties of projecten mee aan de slag.

Met een werkgroep van zorgmedewerkers herbekeken we bijvoorbeeld de zorgorganisatie en dat leverde zeer concrete resultaten op. Het paramedisch team (kine, ergo en begeleider wonen en leven) werd toegewezen aan het zorgteam en onder leiding geplaatst van de hoofdverpleegkundigen. Die aanpassing verliep in rechtstreekse samenwerking met alle betrokkenen. En de administratief medewerker coördineert sinds de oefening de medewerkers schoonmaak/logistiek. Tot januari 2024 werd er intensief beroep gedaan op uitzendkrachten. Door de uitbouw van een eigen zorgequipe is deze inzet vanaf februari 2024 bijna tot nul herleid. De zorginspectie gaf ons in augustus 2023 al een goed rapport, maar dankzij een eigen equipe kunnen we de kwaliteit van de zorgverlening nog verbeteren.”

“Door te werken met een eigen zorgequipe en niet meer met uitzendkrachten kwam er meer stabiliteit in het team. Zo konden we de kwaliteit van de zorgverlening nog verbeteren.”
Kim Bellens
Mondeaan

Daarnaast hadden ook kleine veranderingen -want ook die vragen veel van een team- vaak een belangrijke impact. 

Een open en transparante samenwerking

“Zo’n resultaten neerzetten kan je enkel met een positief ingestelde organisatie. In Hulshout kon ik bouwen op een open en transparante samenwerking die past bij mij eigen leidinggevende stijl. Met een opendeurenpolitiek waarbij je aanspreekbaar ben voor iedere medewerker bereik je veel meer. Het is fantastisch te zien hoe het beleidsteam groeide in hun functie. Ze nemen volop initiatief en leiden hun teams met passie en een duidelijk doel voor ogen: kwalitatieve zorgverlening voor ‘hun’ bewoners.

Momenteel ben ik nog in een ondersteunende positie aanwezig en volg ik onze ingeslagen weg verder op. Binnenkort draag ik de resultaten over aan de vaste directie. Met een arbeidsmarkt onder druk blijven het uitdagende tijden. Er zal nog meer moeten worden ingezet op functiedifferentiatie en anders inzetten van personeel. De terughoudendheid voor verandering typeert de sector, men ziet het vaak als kwaliteitsverlies. Ten onrechte volgens mij. Veranderingen vragen tijd en vertrouwen maar maken organisaties wendbaar en klaar voor de toekomst.”

Picture of Kim Bellens
Kim Bellens

Kim is vertrouwd met het leiden van teams en het reorganiseren van een zorgorganisatie. Daarnaast beschikt zij over de financiële kennis noodzakelijk voor een gezonde werking en in het bijzonder de financiering
van woonzorgcentra via de Vlaamse Sociale bescherming (RAAS). Kim beheerst verder HR materie gekoppeld aan de operationele werking en regelgeving. Zij heeft een duidelijke visie op de ouderenzorg en hoe om te gaan met de evoluties die plaatsvinden. Een sterke dossierkennis wordt gekoppeld aan stevige people management skills.

Interesse in een traject op maat van jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact op met Matthias Vandamme via Matthias.vandamme@mondea.be of +32 493 51 28 43. 

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant