Mondeaan Luk Gladines is sinds maart 2022 aan de slag als projectbegeleider openbare werken bij de gemeente Wetteren. Hij volgt er vier infrastructuurwerken in de gemeente op. Het project Zuidlaan-Acaciastraat is daarvan het meest omvangrijke. De werken zitten er perfect op schema en Luk z’n stokpaardje is om “zichtbaar en bereikbaar” te zijn voor bewoners en handelaars. Een aanpak die werkt.
Het project
De heraanleg van de Zuidlaan (N417) en de Acaciastraat (N416) in Wetteren is een project van gemeente Wetteren, Aquafin en Agentschap Wegen & Verkeer (AWV). Die laatste is bouwheer. Tussen het kruispunt met de Brusselsesteenweg (N9) en het kruispunt met de Bloemluststraat bouwen de partners over een traject van 3 kilometer brede en vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de rijbaan. Vanaf de rotonde met de Warandelaan tot het kruispunt met de Bloemluststraat maken ze van de Zuidlaan en de Acaciastraat een groene stadslaan met verhoogde fietspaden, vernieuwde perrons aan de bushaltes, nieuwe groene middenbermen, een gescheiden rioleringsstelsel en een nieuw wegdek in asfalt. De werken gingen van start in februari 2022 en zullen in mei 2024 wellicht volledig afgerond zijn.
Luk, waar had jij als Mondeaan de grootste impact in dit project?
Voor werken op een belangrijke verkeersas als deze is de mobiliteitshinder altijd een groot aandachtspunt. We beperkten die hinder door de werken in fases op te delen, steeds één rijrichting beschikbaar te houden en de meest geschikte omleidingswegen te zoeken voor zowel zwaar verkeer als openbaar vervoer, personenwagens en fietsers. Daarnaast moesten we in dit project aan de slag met specifieke uitdagingen zoals de grote handelszaken en supermarkten in de werfzone bereikbaar houden en veilige oversteekplaatsen voor schoolgaande jongeren creëren. De door AWV zorgvuldig uitgewerkte communicatiestrategie, met op doelgroepen afgestemde kanalen, maakte de impact van de werken voor alle betrokkenen heel transparant.
Op welke resultaten ben je trots?
Enerzijds zitten de werken perfect op schema. Toch wel uitzonderlijk voor werken van dit formaat. Verder is het resultaat op zich echt knap. De nieuwe inrichting verschilt enorm van de oude toestand. Een groene stadslaan vervangt er binnenkort de grijze vlakte vol beton en asfalt. Extra veel groene ruimte, 92 bomen én waterpartijen maken dit zowel een esthetisch sterk als een duurzaam project.
Bovendien is het een werf met weinig klachten van burgers. Een goede proactieve communicatie, die uitstekend was voorbereid door de deskundigen van AWV en van de gemeente, doet wonderen.
Hoe ervaarde je de samenwerking met de collega’s uit Wetteren?
Wetteren heeft een sterk en dynamisch team dat tijdens mijn opdracht, ondanks een krappe personeelsbezitting, altijd klaar stond om de lokale werking toe te lichten. De lokale gevoeligheden in wijken of straten snel meekrijgen, is voor Mondeanen heel waardevol.
Het vlotte verloop van dit project is het werk van vele handen. Naast de samenwerking met AWV en de gemeente, is ook een intensieve interactie met de lokale verkeerspolitie, de aannemer en het studiebureau heel belangrijk.
Welke tips geef je als ervaren consultant aan werfcoördinatoren?
Zorg er bij opvolging van projecten en werven voor dat je zichtbaar en bereikbaar bent voor burgers en handelaars. De rechtstreekse informatie die je van hen krijgt, is goud waard en je aanpak bespaart de eerstelijnsmedewerkers heel wat vragen en meldingen. Op de werven in Wetteren gebruiken we bijvoorbeeld een Whatsapp-groep met de betrokken handelaars. Zo lossen we problemen snel op.
"Luk had weinig inwerktijd nodig. Hij kent het stappenplan van een rioleringsproject en is thuis in de administratieve en financiële opvolging. Hij volgt onze projecten zelfstandig op, maar koppelt wel op de juiste momenten terug. Zijn flexibiliteit en bereikbaarheid voor het lokaal bestuur zijn echt een meerwaarde voor dringende issues. Voor Wetteren werkt Luk’s aanwezigheid ontzorgend. We zijn gerust dat zijn projecten correct en gedetailleerd worden uitgevoerd.”
Karen Engels, Teamcoach Wegen, Departement Stadsontwikkeling Wetteren