Search

Storytelling als verbindende factor in communicatie 

Het woord ‘storytelling’ zegt het meteen zelf: ‘verhalen vertellen’. Het is het gebruiken van verhalen om je boodschap over te brengen of kracht bij te zetten. Denk maar aan anekdotes, quotes, interviews of verhalen. Ze maken je boodschap persoonlijker, begrijpelijker en blijven dan ook beter plakken. Het bouwt de emotie op tussen de verteller en de luisteraar. Je kan het zien als één van de mogelijke manieren om te communiceren, naast procescommunicatie, non-verbale communicatie, visuele communicatie… Maar hoe maakt die storytelling jouw communicatie nu sterker?

Geen fabeltje, maar psychologisch inzicht

Het effect van storytelling heeft een psychologische oorsprong. Verhalen spreken verschillende delen van je hersenen aan. Door gebruik te maken van verhalen in communicatie, kun je niet alleen de aandacht en interesse van mensen vasthouden, maar ook hun emoties aanspreken, empathie opwekken, en uiteindelijk effectiever overtuigen.

Verhalen zorgen voor heel wat zaken:

  • Wanneer we een verhaal horen, activeren niet alleen de taalverwerkingscentra in de hersenen, maar ook de gebieden die verantwoordelijk zijn voor ervaring en emotie. Dit komt omdat verhalen vaak gedetailleerde beschrijvingen bevatten die onze zintuigen prikkelen.
  • Verhalen spreken de spiegelneuronen aan. Dat zijn speciale hersencellen die geactiveerd worden wanneer we een ander persoon iets zien doen of meemaken, alsof we zelf die actie uitvoeren of die ervaring beleven. In storytelling betekent dit dat wanneer we horen over de uitdagingen of emoties van een personage, we die emoties zelf ook gaan voelen. Dit helpt bij het opbouwen van empathie en zorgt ervoor dat we ons meer betrokken voelen bij het verhaal en de boodschap.
  • Wanneer we volledig opgaan in een verhaal, ervaren we een tijdelijke wereld die ons afleidt van de echte wereld. Dit noemen we ook wel narratieve transportatie. Dit laat ons meer openstaan voor de boodschappen en waarden die in het verhaal zijn verweven, omdat onze kritische houding vermindert.
  • Verhalen, vooral die met een sterk conflict of een verrassende wending, stimuleren de afgifte van dopamine in de hersenen. Dopamine is een stof die we associëren met plezier en beloning.
  • Onze hersenen proberen voortdurend verbindingen te maken tussen nieuwe informatie en wat we al weten. Verhalen helpen daarbij door nieuwe informatie in een vertrouwde structuur te presenteren (begin, midden, einde). Dit maakt het gemakkelijker om informatie te verwerken, te onthouden en ernaar te handelen.

Door gebruik te maken van verhalen in communicatie, kun je niet alleen de aandacht en interesse van mensen vasthouden, maar ook hun emoties aanspreken, empathie opwekken, en uiteindelijk effectiever overtuigen.

Storytelling als extra troef bij veranderingscommunicatie

Bij langdurige of complexe veranderingstrajecten kan storytelling je helpen de verandering tastbaarder en herkenbaarder te maken. In plaats van bijvoorbeeld te spreken over “digitale transformatie”, kun je een verhaal vertellen over een medewerker die door de nieuwe technologie efficiënter en met meer voldoening werkt.

Verandering roept vaak weerstand op, vooral als mensen zich niet betrokken voelen bij het proces. Door verhalen te delen over anderen die soortgelijke veranderingen hebben doorgemaakt en de voordelen die ze hebben ervaren, kunnen mensen zich beter inleven en zich meer openstellen voor de verandering. Breng bijvoorbeeld een team in the picture die als eerste de gevolgen van de verandering gevoeld hebben.

Mensen willen begrijpen waarom een verandering nodig is. Een goed verhaal kan helpen om de noodzaak van verandering duidelijk te maken door de “waarom” te benadrukken. Door de context en achtergrond van de verandering te delen kun je een gevoel van urgentie en doelgerichtheid creëren.

Ook voor fusies een absolute meerwaarde

Fusies kan je beschouwen als erg grote veranderingstrajecten. Stakeholders in deze trajecten zijn bewoners van de betrokken besturen, interne medewerkers van beide organisaties en politici. Ook in deze trajecten merken we dat storytelling een soort van verbindende saus over de veranderingen heen kan zijn.  

Een duidelijke en heldere procescommunicatie is prioriteit nummer 1 in de communicatie rond de fusie. Maar, in een volgende fase is het belangrijk om verbondenheid te creëren tussen de inwoners en medewerkers, en dat over de gemeente- en organisatiegrenzen heen.  

Fusiekrant Merelbeke-Melle - storytelling

Ga je zelf aan de slag met storytelling in je organisatie en heb je nood aan ondersteuning? Contacteer dan vrijblijvend Nele Moortgat via nele.moortgat@mondea.be of +3286 76 66 89.

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant