Communicatie naar jongeren blijft voor veel organisatie niet evident. We merken steeds vaker dat we ze minder bereiken. Daarnaast blijft het steeds zoeken naar de ideale manier om ze te bereiken. Ze zijn selectief, willen snelle communicatie en maken gebruik van andere kanalen. Hoe dat nu juist zit én hoe je ze toch zou kunnen bereiken licht Mondeaan Claudia Haenen graag voor je toe.
Wat weten we?
Een ideaal onderzoek om ons op te baseren is de socialemedia en influencermarketing-barometer (SMI-barometer) 2021-2023 van Arteveldehogeschool. Zij monitorden de trends van Belgische jongeren tussen 16 en 24 jaar.
Uit een online bevraging bij jongeren zien we dat bij jongeren tussen 16 en 24 jaar Instagram (86.6%), Snapchat (74.2%) en TikTok (69.1%) de populairste sociale media zijn. Ze gebruiken Instagram en Snapchat ook om te communiceren met elkaar, naast Whatsapp.
Ook hier zien we dat de populariteit van Facebook sterk daalt, nog 77.2% van de 25-39-jarigen gebruikt Facebook, bij de groep 16-24-jarigen is dat slechts 54.3%. Toch gebruiken de jongeren Facebook wel om op de hoogte te blijven van lokale evenementen. Bij grotere evenementen, zoals festivals, raadplegen ze sneller Instagram & websites.
Jongeren gaven in dit onderzoek ook aan welke kanalen ze waarvoor gebruiken. Ze gaven hiervoor een top 3 aan. In deze top 3 komt de reden ‘Sociale media als nieuwskanaal’ niet terug. Wat dan wel? Als ontspanning, om in contact te staan met vrienden & familie en geïnformeerd blijven over de activiteiten van die vrienden & familie. Het blijft dus zoeken naar een goed kanaal om nieuws met jongeren te delen.
Vijf tips om jongeren tóch te bereiken
Krijg grip op je kanalen
Ga eens kijken naar je huidige kanalen. Duik in de statistieken en kijk hoe je op dit moment al scoort bij de doelgroep. Welke posts werken? Welke niet? Hoe komt het dat deze werken? Gaat het over soort content, tijdstip van plaatsen, het kanaal waarop je plaatst, tone of voice? Waar wil je op inzetten in de toekomst? De data die je reeds beschikbaar hebt, geven je concrete handvaten.
Zorg voor herkenbare content
Gebruik foto’s & content waarin jongeren zich kunnen herkennen. Echte jongeren, geen modellen, met voldoende diversiteit. Speel in op trends die spelen op Reels, TikTok en andere kanalen.
Ga voor ambassadeurs in je doelgroep zelf
Jongeren horen het liefst dingen van… jongeren. Ze krijgen niet graag informatie van ‘iemand van de gemeente’ of iemand die ver van hen afstaat. Zorg ervoor dat je kan communiceren via ambassadeurs. Wil je bijvoorbeeld een aankondiging doen voor Dag Van De Jeugdbeweging? Schakel een leider in van één van je jeugdbewegingen en laat hem, haar of hun de uitleg doen. Dat is voor jongeren herkenbaar en laagdrempelig. Wil je ze betrekken bij participatie? Probeer ook hier in te zetten op bekende jongeren die de boodschap voor jou verspreiden.
Betrek jongeren actief bij je communicatie-inspanningen: leg hun je campagne-ideeën en foto’s voor. Laat ze meedenken over hoe ze communicatie willen ontvangen.
Communiceer op maat
Communiceer wanneer jongeren tijd hebben om naar jouw communicatie te kijken. In een schoolvakantie, na een examenperiode of andere momenten buiten de standaard schooluren is er tijd om oeverloos te scrollen. Communiceer ook tijdens top-topic periodes. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens de week van de mentale gezondheid communiceren over boeken rond mentale gezondheid bij jongeren die in de bibliotheek beschikbaar zijn. Of na het einde van de examens is het misschien wel hét moment om jouw vrijetijdsaanbod voor jongeren in de kijker te zetten?
Communiceer ook rechtstreeks naar de jongeren zelf, ze kunnen perfect informatie ontvangen en hier hun eigen mening over vormen. Richt communicatie voor jongeren ook effectief naar jongeren dus zeker niet richting hun ouders. Tenzij je van de ouders ook actie verwacht.
Bouw een apart jongerenkanaal uit
Misschien zijn Snapchat of TikTok niet haalbaar voor jou als organisatie om ook op lange termijn in te zetten en moet je op zoek naar een alternatief. Kies voor een apart Instagram-account. Kijk hier naar sterke voorbeelden als NWS.NWS.NWS van VRT bijvoorbeeld. Zij communiceren hier volledig op maat van jongeren over het nieuws van de dag.