Mondeanen maken graag mee het verschil, ook tijdens de coronacrisis. Karolien Dezeure (manager groeiende organisaties) ging begin januari aan de slag bij het Wit-Gele Kruis in West-Vlaanderen. Na 5 maanden maakt ze een round-up van haar ervaringen tijdens die periode:
De wagentjes van het Wit-Gele Kruis… Het is een vertrouwde blik in het straatbeeld. Het was dan ook met een bepaald beeld dat ik richting mijn eerste langlopende opdracht als consultant ging. Vijf maanden (en wat voor een maanden!) mocht ik de regionale administratie van het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen begeleiden in afwachting van de komst van een nieuwe dienstverantwoordelijke. Het was een mooie, turbulente en leerrijke periode.
Wat blijft me bij:
• De klant centraal. Van een verpleegkundige kunnen we verwachten dat hij/zij de klant/patiënt centraal stelt. Het viel me op dat het daar niet bij bleef. Zowel in de communicatie als in de acties van de organisatie vormt de klant het uitgangspunt. Voor de regionale administratief medewerkers is dit wat hen bindt, want ze werken op 12 verschillende locaties. En deze visie wordt gedeeld, ook door hen die niet rechtstreeks met de klant in contact staan. Een doorleefde visie die voluit wordt doorgetrokken in de organisatie en op die manier voelbaar is. Veel organisatie kunnen daaraan een voorbeeld nemen.
• Attente werkgever. In coronatijden zagen we via sociale media dat werkgevers hun personeel (terecht) een attentie gaven. Opvallend bij het Wit-Gele Kruis is dat dit ook de standaard is in niet-coronatijden. Er wordt regelmatig, zowel aan zorg als niet-zorg medewerkers (en dus ook aan mijn collega’s van de administratie), uitdrukking van waardering gegeven. Top werkgever! En de cultuur om zeer regelmatig te trakteren onder de collega’s kan gelukkig gecompenseerd worden met sportende collega’s die je met plezier eens meenemen.
• Wendbaarheid als norm. Vrijdag 13 maart 2020 herinner ik me nog levendig. Een grote coördinatievergadering waar de organisatie beslissingen nam in het kader van de coronacrisis. Net zoals in andere organisaties werd de dienstverlening ‘succesvol’ gestretcht: van een nog-nooit-thuiswerkende regionale administratie hebben we, in amper één week tijd, de mogelijkheden gecreëerd om het wel te doen lukken. Knap, niet enkel van de organisatie, maar ook van de leidinggevenden en de medewerkers die het toch maar deden!
Ik ga de organisaties, en in het bijzonder de collega’s van regionale administratie, missen. Bedankt dat ik zo snel deel mocht zijn van de ‘familie’. Jullie hebben er alvast een ambassadeur bij!