Search

Tips wanneer je solliciteert bij een lokaal bestuur

Tips voor het solliciteren bij een lokaal bestuur

Solliciteren bij een lokaal bestuur is vaak spannend, zeker wanneer je het voor de eerste keer doet. Wij vroegen onze HR-experten en frequente juryleden om tips. Zo ben je he-le-maal klaar voor die sollicitatie binnenkort! 

Schriftelijk, praktisch en/of mondeling examen

De procedure in een lokaal bestuur schrijft vaak voor dat je een schriftelijk, praktisch en/of mondeling examen moet afleggen. Wanneer je slaagt voor het eerste selectie onderdeel, word je uitgenodigd voor het volgende onderdeel.

Wat is een schriftelijk examen?

Een schriftelijk examen wordt samengesteld op maat van de functie. Ze bevragen o.a. specifieke vakkennis, inzichten en vaardigheden. Deze proef kan op verschillende manieren worden uitgeschreven:

  • PC, thuisopdracht, …​
  • Vraagstelling: meerkeuzevragen, cases, …​
  • Open/gesloten boek​
  • Met of zonder internettoegang
  • Met of zonder leerstof ​

Belangrijk om te weten is dat een examenjury jouw schriftelijk examen zal verbeteren, maar dit volledig anoniem doet. Ze weten dus niet wat jouw naam, achtergrond, leeftijd, ervaring… is. Op die manier garanderen ze een absolute objectiviteit en ben jij er zeker van dat als je geslaagd bent, je dit bent omwille van jouw sterke capaciteiten.

Enkele tips:

  • Lees de opdrachten goed, zorg dat je weet wat er van je verwacht wordt.
  • Probeer zo volledig mogelijk te antwoorden, laat zien wat je kan maar hou ook rekening met de meegedeelde vormvereisten (bv. max. aantal bladzijden)
  • Heb je vragen bij de schriftelijke proef? Aarzel niet om het bestuur te contacteren hierover.
  • Ben je niet geslaagd? Vraag dan zeker feedback op zodat je hieruit kan leren voor je persoonlijke ontwikkeling en een nieuwe kans in de toekomst.

Wat is een praktisch examen?

Een praktisch examen wordt vaak ingezet bij uitvoerende functies. De opzet is dan om een levensechte simulatie van de werkelijke job te creëren. Je krijgt een opdracht alsof je al aan de slag bent in de vacature en de jury beoordeelt, op basis van vooraf vastgestelde criteria, of je voldoende kennis en/of vaardigheden hebt om de taken op te nemen.

Een poetshulp kan gevraagd worden om sanitair te poetsen, een medewerker voor de groendienst kan gevraagd worden om een put te graven en een plant te planten, een loodgieter kan gevraagd worden om een afvoer te maken, een gemeenschapswacht kan gevraagd worden om bevindingen te noteren op een locatie, ..

Je kan je voorbereiden door je kennis nog even op te frissen. Er zijn ook online heel wat instructievideo’s te vinden. Denk op voorhand na over de juiste outfit: als je gaat spitten, is het bv. niet aangewezen om sandalen te dragen. Luister goed naar de opdracht of lees de instructies goed door alvorens je aan de slag gaat en let, zoals steeds, op alle veiligheidsaspecten.

Wat is een mondeling examen?

Een mondeling examen wordt wel eens vergeleken met een ‘klassiek’ sollicitatiegesprek. Hier worden er vragen aan jou gesteld om als jury te beoordelen of er een voldoende match is met de functie, het team, de organisatie, ook kan het zijn dat je een specifieke voorbereidingsopdracht krijgt. Dit is vaak een presentatie die je tijdens het mondeling examen moet geven. Dit is ook jouw kans om alle informatie te verzamelen om zelf de beoordeling te maken of deze functie, organisatie, voldoende past bij jou en jouw ambities. Stel dus zeker relevante vragen (indien niet vermeld in de publicatie), bv. wat is de samenstelling van het team, hoe is de vacature ontstaan, kan je de cultuur van het team beschrijven, ..

Enkele tips:

  • Wees goed voorbereid: zorg dat je in eigen woorden de functie inhoud kan omschrijven. Denk na over welke taken je direct zou kunnen opnemen en waarin je nog zal moeten groeien, ..
  • Praat niet te snel, articuleer goed.
  • Staaf je antwoorden met argumenten of concrete voorbeelden, antwoord niet enkel met ‘ja’ of ‘nee’.
  • Bedenk op voorhand goed waarom je net deze functie bij deze organisatie wil opnemen. M.a.w. wat is jouw drijfveer om te solliciteren?

Het assessment

Een assessment bestaat uit een combinatie van selectietechnieken, op maat van de vacature bepaald. Dit kan bestaan uit bv. een rollenspel, een postbak oefening, een analyse opdracht, een persoonlijkheidsvragenlijst, een verdiepend interview, …

Dit wordt vaak ingezet bij leidinggevende of managementfuncties om de leidinggevende of management capaciteiten van de kandidaat in kaart te brengen.
Het assessment kan adviserend (richtinggevend) of eliminerend zijn.

Vaak werken lokale besturen samen met een extern assessment kantoor om zowel de kwaliteit als de objectiviteit te garanderen.

Het rapport na zo’n assessment is erg waardevol. Vraag dus zeker feedback op om enerzijds (meer) inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten en anderzijds om met de aandachtspunten aan de slag te gaan, al dan niet in jouw nieuwe functie.

Begin bij het begin

Een goed CV en een wervende motivatiebrief zorgen voor een allereerste goede indruk.

Maar, wat is een goed CV?

  • Beperk je tot 1 à 2 pagina’s.
  • Controleer je spelling en grammatica. Laat je cv door een aantal mensen nalezen op schrijffouten.
  • Zorg voor een aantrekkelijke lay-out, je kan al snel en makkelijk CV’s ontwerpen met onlineprogramma’s als Canva, ook Word heeft enkele cv sjablonen en op de website van de VDAB kan je ook enkele tips vinden.
  • Vermeld jouw opleiding en werkervaring. Zet je talenten in de verf!
  • Zorg voor een recente – professionele – foto.

Een motivatiebrief moet geen brief zijn! Dat mag ook een filmpje, presentatie, prezi… zijn. Kom origineel uit de hoek en verras de jury meteen.

Voorbereiding is key

Lees de vacature goed en analyseer de gevraagde competenties. Bereid je voor op vragen die over die competenties kunnen gesteld worden, verzamel voorbeelden uit het verleden waarmee je kan aantonen dat je over deze competenties beschikt.

Zorg dat je weet wat de functie inhoudt. Is dat onduidelijk, contacteer dan de contactpersoon om meer info.

Het salarispakket is uiteraard ook belangrijk. Denk hier goed over na alvorens je deelneemt aan de selectieprocedure want hierover kan niet onderhandeld worden. Een overheidsorganisatie hanteert namelijk vooraf vastgestelde loon barema’s.
Je kan steeds een loonsimulatie opvragen om een duidelijk beeld te hebben van het salaris.

Hoe werkt een lokaal bestuur?

Wanneer je vanuit de private sector voor een lokaal bestuur solliciteert, is het handig om op voorhand op te zoeken hoe alles daar in zijn werk gaat. De werking, procedures en organen zijn verschillend van de private sector. Lokaalbestuur.vlaanderen.be is hiervoor een heel interessante website.

Zorg dus dat je weet wat een college van burgemeester en schepenen is en hoe dat werkt, hetzelfde geldt voor een gemeenteraad, het bijzonder comité en raad voor maatschappelijk welzijn. Daarnaast is het ook niet verkeerd om je te verdiepen in adviesraden die mogelijk gelinkt zijn aan jouw toekomstige dienst of afdeling.
Niet elke jury zal hiernaar vragen, maar je kan maar voorbereid zijn.

Wanneer er een organogram voorhanden is op de gemeentelijke website, bekijk je dat zeker even op voorhand. Zo weet je waar jouw toekomstige dienst of afdeling zich situeert in de organisatie. Ook wordt daar vaak duidelijk aan wie je zal moeten rapporteren.

Ben je benieuwd hoe MONDEA als HR-partner verandering waarmaakt?

Leer ons kennen! 

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant

Dit is slechts een tipje van de sluier.

Schrijf je in op de MONDEA nieuwsbrief en ontvang onze laatste nieuwtjes, tips en advies.