Search
MONDEA / Nieuws / 5 lessons learned uit fusietrajecten

5 lessons learned uit fusietrajecten

Fusies bieden lokale besturen de kans om efficiënter te werken en betere dienstverlening te leveren. Toch brengt zo’n proces uitdagingen met zich mee. Onze fusiebegeleiders geven je graag hun geleerde lessen voor toekomstige fusies mee.

1. Stakeholderparticipatie is cruciaal voor succes

Dries Herseele


“Fusies brengen vaak weerstand met zich mee, maar door stakeholders van meet af aan actief te betrekken, maak je deze weerstand beheersbaar. Zowel medewerkers- als burgerparticipatie zijn essentieel om draagvlak te creëren.
Communiceer transparant over de motieven achter de fusie en stel duidelijke grenzen over de thema’s en de mate van invloed die stakeholders kunnen uitoefenen. Dit voorkomt teleurstelling en helpt je om steun te krijgen voor het proces.”

2. Verlies je medewerkers niet uit het oog

“De menselijke kant van een fusie bepaalt vaak het succes ervan. Medewerkers- betrokkenheid, cultuurintegratie en goede communicatie zijn noodzakelijk om de fusie soepel te laten verlopen. Breng de cultuurverschillen van de betrokken organisaties vooraf in kaart. Zorg ook voor goede ondersteuning voor leidinggevenden, aangezien zij de eerste vragen krijgen. Schep zo snel mogelijk duidelijkheid over functies, arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden en verantwoordelijkheden. Dit zorgt voor zekerheid bij medewerkers en voorkomt verwarring.”

Sara Temmerman - Consultant MONDEA
Sara Temmerman

3. Een fusie biedt de kans om te vernieuwen

 

“Een fusie is meer dan alleen een administratieve operatie. Het biedt een kans om de organisatie te versterken. Dit is het moment om werkprocessen, structuur en cultuur tegen het licht te houden en de beste elementen van de organisaties samen te voegen. Bij een fusie creëer je synergieën en geef je een gezamenlijke visie en kernwaarden. Dit helpt je om een sterkere organisatie op te bouwen waarin efficiënte besluitvorming centraal staat.”

Aanje Kints

4. Een communicatiestrategie met oog voor herkenbaarheid

Nele Moortgat

“Effectieve communicatie is essentieel voor het succes van de fusie, en dit stopt niet bij het fusiebesluit. Zorg ervoor dat de partners zich herkennen in de communicatie, maar streef ook naar een nieuwe, gedeelde identiteit. Tijdens de implementatie moet de communicatie continu blijven en duidelijk zijn. Zowel inwoners als medewerkers moeten blijven begrijpen waarom je fuseert, hoe de nieuwe gemeente eruit gaat zien en welke veranderingen er komen. Dit vereist een strategische communicatieaanpak, waarbij je duidelijk communiceert wat de verwachtingen zijn, welke veranderingen eraan komen en hoe de betrokkenen zich daarin kunnen vinden.”

5. Het fusietraject vraagt om maatwerk, geen kopiegedrag

Matthias Vandamme

 

“Elke fusie is uniek en vereist maatwerk. Kopieer niet zomaar de werkwijze van het ene bestuur naar het andere. Werk samen aan gezamenlijke processen en procedures, waarbij medewerkers van beide organisaties inspraak hebben. Dit zorgt ervoor dat de fusie meer is dan een administratieve herstructurering. Je bouwt aan een gedeelde identiteit en werkwijze die bij alle organisaties past.”

Dit artikel verscheen samen met heel wat andere inspirerende artikels in ons MONDEA-magazine.

Benieuwd naar het hele magazine? Klik hier om het digitaal te lezen.

Benieuwd hoe we fusietrajecten aanpakken bij MONDEA? Neem vrijblijvend contact op met Matthias Vandamme via matthias.vandamme@mondea.be of +32 493 51 28 43.

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant