Search

Hallo, wij zijn MONDEA. Samen maken we publieke en social profit organisaties sterker.

Hoe gaan we te werk? Ontdek onze aanpak

De impact van bovenlokale projecten op gemeentelijke mobiliteitsprojecten

Mondeaan Han De Bock is expert mobiliteit voor gemeente Houthalen-Helchteren. Wie die streek een beetje kent, weet dat er al jaren plannen zijn voor een verbeterde ‘Noord-Zuidverbinding’ in Limburg. Deze zou dwars door Houthalen-Helchteren lopen, een uitdaging dus voor de mobiliteit van hun gemeente. Han leidt er een aantal projecten in goede banen, altijd met het grote project Noord-Zuid in het achterhoofd. Wij gingen met Han in gesprek hoe hij dat daar aanpakt.

Vertel eens Han, welke rol neem jij op binnen Houthalen-Helchteren?

“In Houthalen-Helchteren hebben ze één mobiliteitsambtenaar, ik vul hem tijdelijk aan als expert mobiliteit. Ik neem een aantal grotere projecten voor mijn rekening.

Een aantal jaar geleden deelde Vlaanderen al haar gemeentes op in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s zitten de lokale besturen mee aan het stuur om de mobiliteitsuitdagingen in de omgeving aan te pakken. Elke vervoerregio werkte hiervoor een Regionaal Mobiliteitsplan uit. Ik was SPOC voor Houthalen-Helchteren toen we werkten aan het Regionaal Mobiliteitsplan van onze vervoerregio, Limburg. Dit klopten we eind vorig jaar af, begin dit jaar keurde minister Peeters dit officieel goed.

Naast het Regionaal Mobiliteitsplan werkten we ook aan het Regionaal Openbaar Vervoersplan. Dit konden we breed communiceren nadat het Regionaal Mobiliteitsplan op punt stond. In de eerste maanden van 2024 lag de focus vooral op de gewijzigde buslijnen.

Binnen de vervoerregio bepaalden we prioriteiten uit het Regionaal Mobiliteitsplan. Één van de eerste projecten die we nu aanpakken zijn de vrachtroutes. Waar mag vrachtverkeer nog rijden, waar willen we ze vermijden, hoe willen we ze omleiden…

Een tweede project dat ik ga opnemen is het werken aan ‘verkeersluwe kamers’. Hiermee willen we enerzijds natuurgebieden zoveel mogelijk met elkaar verbinden en dus niet meer versnijden door een weg, kanaal, lijninfrastructuur, spoorlijn, bebouwing… Waar ze op dit moment al versneden zijn, willen we proberen om ze toch terug te verbinden, dit kan bijvoorbeeld door een ecoduct. Anderzijds willen we door die verkeersluwe kamers de dorpskernen verkeersveiliger maken doordat er minder doorgaand verkeer zal zijn.

Door deze twee projecten goed uit te werken willen we een soort van mazen creëren om het verkeer in de dorpskernen en landbouwwegen minder aantrekkelijk te maken. We proberen die kleine wegen zoveel mogelijk te ontlasten van doorgaand verkeer.

Alle projecten die we doen zijn er om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Houthalen-Helchteren te verbeteren.

Kan je de Noord-Zuidverbinding kort toelichten?

De Noord-Zuid moet een oplossing bieden aan de bottlenecks die er nu zijn in de verbinding tussen Eindhoven en Hasselt. Enerzijds zal men een tunnelverbinding voorzien tussen Pelt en Hasselt voor auto’s en ander verkeer. Die tunnels zullen door de kern van zowel Houthalen als Helchteren lopen. Boven op de tunnels zal er een trambuslijn lopen. Die trambus is een bus die volledig in eigen bedding rijdt en zal zorgen voor optimaal openbaar vervoer op het traject Noord-Zuid.

Er loopt al een fietssnelweg gelijk met de Noord-Zuidverbinding, deze kreeg vorig jaar nog een volledig nieuwe fietsbrug zodat de oversteek over de Noord-Zuid makkelijk is voor fietsers.

Er zijn al enkele voorbereidende werken aan de gang, op de effectieve bouw van de tunnels is het nog eventjes wachten. Het is een project van jaren. Ze starten nu wel al aan alle nutsvoorzieningen, dat is een eerste stap.

Heeft de Noord-Zuidverbinding veel impact in Houthalen-Helchteren?

Ja, eigenlijk overal in de gemeente. Alle projecten die wij nu doen zijn steeds met de Noord-Zuid in het achterhoofd. Iedere weg in Houthalen-Helchteren ligt heel dichtbij de Noord-Zuid of sluit zelfs aan op de Noord-Zuid.

De tunnels zullen ervoor zorgen dat we heel wat wegen moeten ‘knippen’. We bekijken straat per straat welke impact er is en op welke manier we kunnen zorgen dat er enkel wijkverkeer is. Het wordt een uitdaging om shortcuts te vermijden. Al het verkeer dat door de tunnels kan, zal ook door de tunnels moeten.

We vertrouwen hiervoor niet enkel op ons buikgevoel maar gebruiken ook het Vlaams Verkeersmodel vanuit De Werkvennootschap. Een verkeersmodel is een computermodel dat de huidige verkeersstromen op een digitaal plan van een bepaald gebied (provincie, gemeente, centrum, wijk…) simuleert en voorspelt wat de impact zal zijn bij een gewijzigde verkeerssituatie. Vanuit de gemeente hebben we enkele verfijningen gevraagd op dit model, zodat men rekening houdt met de impact op de straten van Houthalen-Helchteren.

Picture of Han De Bock
Han De Bock

Han volgde een bacheloropleiding Marketing en bekwaamde zich daarna verder in KMO-management. Nadien legde hij zich toe op de boeiende wereld van mobiliteit en rondde hij een studie Verkeerskunde succesvol af.

Han heeft meer dan 12 jaar ervaring als mobiliteitsambtenaar en deskundige mobiliteit bij verschillende lokale besturen. Zo werkte hij bij  Laakdal, Heist-op-den-Berg, Riemst en Geel en leidde er éénmansdiensten of maakte deel uit van grotere overkoepelende diensten. Een zeer grote variatie aan uitdagingen om een gemeente veiliger, vlotter, leefbaarder te maken kruisten zijn pad.  Doorheen de jaren verwierf Han een ruime expertise in wegenis- en fietspadenprojecten, dorpsherinrichtingen, verkeersnetwerken, deelmobiliteit, vervoerregiowerking, wegencategorisering en parkeerbeleid.

Bij MONDEA neemt Han zowel de rol op van interim- als projectmanager op bij mobiliteitsdiensten en/of mobiliteits- en verkeerskundige projecten.

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant