Search

Hallo, wij zijn MONDEA. Samen maken we publieke en social profit organisaties sterker.

Hoe gaan we te werk? Ontdek onze aanpak

Interim-management in de praktijk: Nick De Schepper aan de slag in Vilvoorde

Nick De Schepper

De publieke sector lijkt stilaan meer een meer gewonnen voor interim-management. Vaak nog uit noodzaak. Een collega die plots uitvalt of vertrekt of een moeilijk in te vullen vacature zijn vaak de redenen waarom publieke organisaties de tijdelijke hulp van een interim-manager inroepen.

De vraag naar interim-managers blijft brandend actueel. In een eerder artikel focusten we al op de voordelen en aandachtspunten van een interim-manager in je organisatie. In dit artikel focussen we op één van onze praktijkverhalen.

Nick De Schepper

Nick De Schepper is sinds december ’22 bij MONDEA aan de slag. Voordien was hij meer dan 17 jaar leefgroepbegeleider bij MFC Capelderij. Hij begeleidde jongeren met gedrags- en emotionele problemen. Crisis-management was voor hem ook in die context gekend. Nick startte vanuit MONDEA eind ’22 als tijdelijk diensthoofd logistiek in Vilvoorde.

“De omstandigheden waarin ik startte in Vilvoorde waren niet evident. Peter Somers, jarenlang diensthoofd diensthoofd logistiek in Vilvoorde was afwezig wegens een ongeneeslijke ziekte. Zijn impact op het team en de organisatie was groot. Hij was graag gezien en het nieuws van zijn afwezigheid kwam hard aan bij de medewerkers. Het besef dat zijn afwezigheid definitief was, viel moeilijk te verteren. Grote schoenen om te vullen, zoals dat heet, en zo voelde het ook voor mij aan.

Verbinding met de medewerkers

De eerste weken van mijn traject zette ik vooral in op het creëren van verbinding met de medewerkers. Luisteren, tijd maken en iedereen de ruimte geven om te wennen aan een nieuw, weliswaar tijdelijk, diensthoofd. Langs de andere kant ook zo snel mogelijk proberen de dienst te analyseren en bekijken waar de knelpunten zitten. Als team maakten we meteen werk van enkele concrete, maar vaak nog kleine verbeterpunten. We gaven iedereen de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie.

En toen werd het stil… We moesten helaas afscheid nemen van Peter. Zijn overlijden kwam hard aan bij het team. We wisselden momenten van stilte af met momenten van praten en mooie herinneringen delen.

Het team vond nadien nieuwe energie om de komende uitdagingen aan te pakken. Die waren immers niet min. De komende pensioneringen, extra taken die erbij zouden komen en de digitalisering zouden immers op korte tijd heel wat veranderingen voor het team meebrengen. Het is mijn rol als interim-manager om verbeteringen te kunnen aanbrengen met het oog op de toekomst, namelijk de komst van een nieuw diensthoofd.

Afgelopen maanden zaten we niet stil en konden we heel wat veranderingen implementeren:

  • Een nieuw opdrachtensysteem voor de werkbonnen.
  • Procesoptimalisatie van de interne poets en overheidsopdrachten voor de externe poetsopdrachten.
  • Aankoop van nieuwe, duurzamere wagens en een elektrische heftruck.
  • Draaiboeken voor evenementen en de interne werking daarvan binnen het team.
  • Verbeterde samenwerkingen met andere diensten.

Als interim-manager probeer ik nooit het einddoel uit het oog te verliezen en te werken naar concreet, zichtbaar resultaat op de werkvloer én in de organisatie. Ik ben tijdelijk, maar de veranderingen mogen niet tijdelijk zijn. Streven naar duurzame veranderingen is belangrijk. Ze moeten voldoende kunnen wortelen in het team en de organisatie zodat het nieuwe diensthoofd alvast op dat vlak een flinke doorstart kan maken.”

Lees ook zeker het artikel: Interim-management, noodzaak of opportuniteit

Overzicht van het artikel
Nick De Schepper
Nick De Schepper

Nick De Schepper is senior expert bij MONDEA.

Nick is afgestudeerd in de richting orthopedagogie, heeft een passie voor het werken met mensen en aansturen van teams in al zijn aspecten.

Zelf nood aan een interim-manager?

Neem vrijblijvend contact op met Kristof Daems via

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant