Search

Katrin Janssen één jaar campusmanager voor Hogevijf in Hasselt

Mondeaan Katrin Janssen was voor één jaar campusmanager voor de twee woonzorgcentra, het centrum voor dagverzorging en de assistentiewoningen van Hogevijf in Hasselt. In januari 2022 werd MONDEA gecontacteerd door Veerle Vanlook, directeur van HOGEVIJF, het departement voor ouderenvoorzieningen van Groep Hasselt.

De opdracht was vooral een positieve vibe brengen na de zware Corona periode en het plotse vertrek van de campusmanager plus het bouwen aan een team van leidinggevenden. Na een pittig en heel boeiend jaar, gaf Katrin de fakkel door aan een nieuwe campusmanager voor campus Stadspark en gedeeltelijk aan collega Kim Bellens van MONDEA die campus Banneux nog een tijdje zal ondersteunen.

Hoe heb je de opdracht ervaren, Katrin?

“Het was best spannend om aan deze opdracht te starten omdat de sector nieuw voor me was. Mijn ervaring zit vooral in lokale besturen, dus dit gaf een extra uitdaging voor me. Het takenpakket was ook heel gevarieerd, elke dag was anders. De Limburgse mentaliteit vond ik wel echt heerlijk. De eerste dag vertelde ik al lachend aan mijn kids thuis dat ik naar Hasselt ging en daar lekkere vlaai zou eten. Het toeval wou dat ik op die eerste dag na een uur al een stukje vlaai aangeboden kreeg van een jarige collega. Die warmte en hartelijkheid zullen me altijd bijblijven.”

Wat was je grootste uitdaging als campuscoördinator?

“De grootste uitdaging was zicht houden op het geheel. Campus Stadspark biedt zorg aan 150 bewoners, campus Banneux aan 120 bewoners. Tel daar nog 2 centra voor dagverzorging en assistentiewoningen op 3 locaties bij en je weet dat er veel gaande is. Het contact houden met iedereen was onmogelijk. Er waren soms zorgmedewerkers die dachten dat ik een tijdje afwezig was, terwijl ik constant tussen beide campussen wisselde om zoveel mogelijk op de hoogte te blijven en voeling te kunnen blijven houden.

De eerste maanden waren de uitdagingen het grootste: eind maart was er een nationale stakingsdag in de zorg. De vakbonden hadden campus Banneux uitgekozen om te verzamelen, waar we het middagjournaal van VTM en VRT mee haalden. Dat was een pittige week: je gunt medewerkers uiteraard het recht om te staken en tegelijkertijd wil je voldoende kwaliteit kunnen bieden aan de bewoners. Gevolg? Medewerkers opvorderen via burgemeestersbesluit om die zorg te kunnen garanderen. Dat zijn geen evidente beslissingen die je als nieuwkomer graag maakt. In mei kregen we een algemene zorginspectie, wat ook nieuw was voor me. Gelukkig kon ik daarvoor rekenen op een aantal heel competente collega’s om dat goed te kunnen doen.”

Waar heb je je schouders onder kunnen zetten naast je reguliere taken?

“Na Corona voelde je een soort van trauma in de organisatie. Ook het plotse wegvallen van de campusmanager zorgde voor veel ongerustheid. Daarom was het belangrijk om in te zetten op een sterke teamwerking: overlegmomenten werden terug opgestart, nieuwe leidinggevenden startten op, andere leidinggevenden kwamen terug na ziekte of verlof en ik voelde de teams meer zuurstof krijgen.”

Aan de slag met organisatiewaarden

We gingen aan de slag met de organisatiewaarden en vertaalden die in verschillende teams naar heel concrete afspraken. Op die manier werd de drempel lager om collega’s aan te spreken over iets dat je heel aangenaam vindt in de samenwerking of waar je het moeilijk mee hebt. Het teamkompas zorgde voor meer richting in de teams en een groter draagvlak.

Daarnaast werd duidelijk dat de spreidstand tussen beide campussen haast onmogelijk was. Daarom ben ik het bestuur heel dankbaar dat ze vanuit mijn ervaring hebben beslist om over te gaan naar één campusmanager per site. De overlegstructuur om toch voldoende uniformiteit te garanderen tussen beide campussen heb ik samen met collega Kim Bellens en de afdelingsmanagers aangepast en voorbereid.

Omschakeling van maaltijden

Een andere grote uitdaging voor de organisatie was de omschakeling naar een andere maaltijdleverancier. Van individueel verdeelde maaltijden, schakelden we over naar buffetmaaltijden voor de ochtend en avond. ’s Middags warmen de medewerkers nu zelf de geleverde maaltijden op in de leefruimte van de bewoners. Die omschakeling zorgt dagelijks voor extra taken waar medewerkers opgeleid voor moesten worden. Ik was heel blij dat collega Tom dit project begeleidde. Voor de bewoners zorgde dit voor een huiselijkere sfeer: de geur door het opwarmen in de ovens, een extra schep groenten of iets anders kunnen vragen, keuze van brood en beleg …

Wat zal je het meeste bijblijven?

“Dat is heel moeilijk om te zeggen. Ik heb dat proberen samen te vatten in een afscheidsmail aan alle medewerkers. Met diezelfde vraag. Is dat jaar samen te vatten? Wat was de essentie? Er is zo immens veel gebeurd, we hebben samen zoveel watertjes doorzwommen, zoveel gerealiseerd, zo hard gewerkt … en toch kwam het altijd op hetzelfde neer: de warmte en zorg voor de bewoners.”

Wat zou je als tip meegeven aan je opvolger(s)?

“Ik ervaar dat de organisatie het afgelopen jaar is recht gekrabbeld na een heel woelige periode. We zijn gestart om een aantal zaken weer op de rails te zetten. Ik hoop dat de campusmanagers hierop kunnen verder bouwen en structureel een aantal zaken zullen kunnen verankeren: de nieuwe manier van plannen implementeren, een betere opvolging van personeelsinzet in samenwerking met HR, het verder bouwen aan de positieve vibe binnen de verschillende teams … Met een gezonde dynamiek, veel positiviteit en goesting zullen ze daar zeker in slagen!”

MONDEA stelde ons Katrin voor. Wij hebben van in het begin onze situatie en noden goed geschetst en de focuspunten open besproken. Als manager in de zorgsector werken is alleszins geen opdracht met routinematige taken en veel voorspelbaarheid, integendeel. Katrin heeft zich volop gesmeten, en vanuit haar sterk mensgerichte manier van omgaan heeft ze ook al snel het vertrouwen van collega’s weten te vinden. Meer dan een jaar hebben we intensief samengewerkt. Dat was best een heel pittige periode, en tegelijk ook een periode van grote steun. De hele periode konden wij rekenen op de onverzetbare inzet van Katrin, het meedenken en meezoeken naar oplossingen. Katrin is vanuit haar ervaring als DISC-gecertificeerde met diverse teams aan de slag gegaan. Het feit dat dit een traject van langere duur was, bood ook de kans om zich meer in bepaalde dossiers in te werken.  Voor inhoudelijke expertise kon Katrin daarnaast nog op collega’s rekenen. We kunnen terugblikken op een jaar van fijne, open samenwerking, goede afstemming, en veel mooie stappen die in de goede richting werden gezet.

Veerle Vanlook – Directeur Ouderenbeleid Hogevijf

Nood aan tijdelijke ondersteuning? Laat het ons weten via info@mondea.be!

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant