Om je als aantrekkelijke werkgever te positioneren op de arbeidsmarkt, heb je een duidelijke werkgeversbelofte nodig. Die omvat wat jij als werkgever wil uitstralen en wat je werknemers biedt om hun job goed uit te voeren. Mondeaan Inge Lambrecht begeleidde lokaal bestuur Ichtegem in de zoektocht naar een sterke HR-visie en werkgeversbelofte. Het project kadert binnen het ondersteuningstraject ‘Duurzaam werkgeverschap’ van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Situatie AS IS
Lokaal bestuur Ichtegem trekt vlot nieuwe collega’s aan, maar het wervings- en selectieproces startte nog niet vanuit een solide basis en visie. De HR-dienst wou loskomen van ‘werken vanuit een buikgevoel’ om ook in de toekomst aantrekkelijk te blijven als werkgever. Inge ging aan de slag met desk research om het bestaande imago in kaart te brengen. Ze analyseerde vanuit het rekruteringsstandpunt onder andere het intranet, socialemediakanalen, eerdere jobadvertenties en de vacaturewebsite. Daarnaast leverde een brede werknemersbevraging nuttige inzichten op.
Op weg naar een werkgeversbelofte
Ook diepte-interviews en interactieve workshops lagen aan de basis van de werkgeversbelofte. In die workshops koppelde Inge onder andere terug over de resultaten van de bevraging.

Van visie naar actie: handige instrumenten
Op basis van de workshops deed MONDEA een voorstel voor een HR-visie en werkgeversbelofte waar Ichtegem concreet mee aan de slag kan. Deze kapstokken helpen het HR-team om een lijn te trekken in de wervingscommunicatie en deze naadloos te laten aansluiten bij de overkoepelende HR-visie.
Ondersteuning ‘Duurzaam werkgeverschap’ van ABB
Lokaal bestuur Ichtegem was een van de 5 besturen die mochten deelnemen aan het traject ‘Duurzaam werkgeverschap’ van het Agentschap Binnenlands Bestuur. In deze ondersteunende campagne begeleidde MONDEA de lokale besturen in hun pad naar duurzaam werkgeverschap.
De inzichten en instrumenten die uit de 5 trajecten voortvloeiden, helpen ook andere besturen om te groeien als aantrekkelijke werkgever.
