Search
MONDEA / Nieuws / Van tijdelijke kracht naar vaste waarde, Mondeaan Annemarieke in stad Lokeren 

Van tijdelijke kracht naar vaste waarde, Mondeaan Annemarieke in stad Lokeren 

In april 2024 ging Annemarieke De Knijf aan de slag bij stad Lokeren. Als interim-manager van de dienst Maatschappelijk Werk werkte ze schouder aan schouder met de medewerkers om de dagelijkse werking op punt te stellen en een frisse wind te laten waaien.

Annemarieke, wat was de concrete vraag van stad Lokeren?

“Het lokaal bestuur was op zoek naar een interim-manager voor de dienst Maatschappelijk Werk. Het toenmalige diensthoofd ging terug aan de slag als hoofdmaatschappelijk werker. Ik begon er midden april 2024. Starten deed ik met een inloopperiode omdat de opdracht nog overlapte met een ander project. Ik nam de tijd om de werkomgeving en collega’s te leren kennen, maar nam de leiding pas vanaf juni volledig op.”

Welke doelen stelde je bij de start van het project en hoe ging je aan de slag?

“De algemeen directeur en het sectorhoofd vroegen me vooral om de dagelijkse leiding op te nemen. Maar het was ook belangrijk om de bestaande procedures, werkwijzen en cultuur kritisch te bekijken.

Mijn grootste focus lag op vertrouwen creëren. Ik merkte snel dat de medewerkers niet de gewoonte hadden om open te communiceren met elkaar. Dat vloeide waarschijnlijk voort uit hun vorige werklocatie, waar ze allemaal in aparte bureaus werkten. Maar tijdens mijn inloopperiode verhuisde de sector Welzijn naar een ander gebouw. De nieuwe werkomgeving hielp gelukkig al bij betere communicatie want de open ruimte zorgde automatisch voor meer dialoog.”

Met welke uitdagingen kreeg je te maken?

“Ik merkte dat de dienst nog wat vastzat in oude gewoontes en procedures. Software en wetgeving veranderen voortdurend in een sociale dienst, dus het is cruciaal om hier ook in mee te evolueren. Het is een zware tanker om te keren en verandering zorgt zoals zo vaak voor weerstand. Als externe interim-manager is het dan wel makkelijker om pijnpunten te benoemen en bespreekbaar te maken in de organisatie.

Tijdens dit project bereidde stad Lokeren ook de fusie met lokaal bestuur Moerbeke voor. Dat verliep eigenlijk wel vlot. Binnen de sector Welzijn kwam een nieuwe dienst Onthaal. Een stuk van mijn team schoof vanaf januari door naar dat nieuwe team. De eerste weken zijn goed verlopen. Hoe medewerkers reageren op zo’n fusie en de bijkomende veranderingen, blijft moeilijk te voorspellen. We blijven de impact evalueren en sturen bij waar nodig. Ik vind het als diensthoofd belangrijk om collega’s hierin te ondersteunen. Ik spoorde hen aan om met mij te praten wanneer ze op een probleem botsten zodat we samen oplossingen konden zoeken.”

De match tussen jou en het sectorhoofd is een van de succesfactoren in dit traject. Licht je dat even toe?

“Vanaf het eerste moment hadden we een goede klik en zaten we op dezelfde lijn over hoe we omgaan met medewerkers en over de werking van een welzijnsdienst. We hebben dezelfde managementstijl, met een sterke focus op open communicatie. Ik kreeg veel vertrouwen en de autonomie om met de dienst de nodige stappen vooruit te zetten.”

“Bij zo’n transitie moet je voortdurend een evenwicht zoeken tussen veranderen en rust brengen. Dankzij onze goede match konden we samen die balans bewaken.”
Ellen Fierens
Sectorhoofd Welzijn & Onderwijs stad Lokeren

Je blijft in Lokeren plakken?

“Het klikte heel goed met alle collega’s en ik vond het ook een fijne uitdaging. Maar naarmate het einde van mijn opdracht naderde, had ik het gevoel dat het verhaal nog niet klaar was. Ik nam deel aan de sollicitatieprocedure voor de functie die ik tijdelijk vervulde en ben sinds januari vast in dienst bij stad Lokeren.”

Van ambtenaar tot Mondeaan… en terug!

Twee jaar geleden maakte Annemarieke de overstap van de POD Maatschappelijke Intergratie naar MONDEA. In januari keerde ze terug naar een job bij de overheid en ging ze aan de slag in stad Lokeren. Toch zit haar carrière bij MONDEA er nog niet helemaal op.

“Ik kan de zuurstof die consultancyopdrachten me geven echt niet missen. Ik blijf dus bij MONDEA aan de slag als freelancer. Ik kijk met veel voldoening en een goedgevulde rugzak terug op de voorbije twee jaar. De vrijheid en ruimte om jezelf te ontwikkelen in je rol en de uitlopende projecten zorgen voor een snelle professionele groei. Alle collega’s bij MONDEA bezitten het MON DNA en delen dezelfde mindset waardoor je een instant klik voelt. Dat maakt samenwerken gewoon echt fijn.”

Zelf nood aan interim-management in jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact op met Matthias Vandamme via +32 493 51 28 43 of matthias.vandamme@mondea.be.

Deze nieuwsberichten vind je wellicht ook interessant