In grote bedrijven ‘in de privé’ is het al langer gangbaar, maar nu lijkt ook de publieke sector steeds meer haar heil te zoeken in interim-management. De redenen waarom een organisatie een interim-manager aanstelt zijn zeer divers. Een collega die plots wegvalt omdat het water hem of haar aan de lippen staat, een collega in zwangerschapsverlof of een knelpuntberoep dat niet ingevuld geraakt? Interim-managers kunnen tijdelijk versterking bieden op cruciale posities of worden ingezet om een versnelling hoger te schakelen in een organisatie.
Welke voordelen biedt een interim-manager?
- Ze zijn snel inzetbaar. Veel uitleg hebben ze niet nodig om van start te gaan.
- Ze kennen hun rol en kunnen vaak sneller dan hun schaduw van petje wisselen en een andere rol opnemen.
- Ze hebben een gigantisch netwerk waar ze kunnen op rekenen bij moeilijkere vraagstukken door de ervaring die ze opdeden in andere organisaties.
- De expertise die je in huis haalt is up to date. Interim-managers maken zichzelf concurrentieel door hun kennis.
- Ze geven advies zonder vooroordelen of een historiek binnen de organisatie waardoor ze puur op basis van hun objectieve kijk handelen.
- Omgaan met veranderingen zit in de genen van een interim-manager. Ze kunnen daardoor de te verwachten weerstand goed inschatten.
- Ze brengen vanuit hun maturiteit op korte termijn rust en kalmte in een team.
Aanwerven en opleiden van nieuwe medewerkers biedt oplossingen op lange termijn, terwijl interim-managers slechts een oplossing op korte of middellange termijn bieden. Maar aanwerven en opleiden kost tijd, zeker binnen de publieke sector. Vanaf de start van een aanwervingsprocedure tot een definitieve indiensttreding zit in de publieke sector al gauw een doorlooptijd van een half jaar. Daarmee krijg je personeelstekort niet ‘snel’ opgelost. Interim-management biedt ook daar voordelen.
Interim-managers zijn een goede oplossing, maar maak ze geen onderdeel van het meubilair. Blijf als organisatie zoeken naar een stabiele lange termijnoplossing. Volgens HR federatie Federgon duren de meeste opdrachten 3 tot 6 maanden, terwijl (slechts) 21 procent van de opdrachten voor interim-managers langer duren dan een jaar. Bij Mondea schommelen de meeste opdrachten rond de 6 à 9 maanden.
Zijn interim-managers duur?
Ja en nee. Je betaalt een dagprijs van enkele honderden euro’s per dag en dat is zeker niet min. Maar, je betaalt enkel de effectief gepresteerde tijd. Geen vakantiegeld, geen aanwervingskost, geen pensioenopbouw, geen extra legale voordelen en bijna geen inloopkosten. What you see is what you get, en laat dat nu net ook helemaal Mondea zijn!
Mondea als vaste waarde van interim-management
Mondea is de laatste 5 jaar enorm gegroeid met tientallen interim-opdrachten per jaar. Binnen de publieke sector hebben we op die manier een stevige positie ingenomen. Zo’n 50 Mondeanen staan klaar om een divers palet aan interim-opdrachten in te vullen. Van omgevingsmanager, tot diensthoofd van de technische dienst, als tijdelijke versterking binnen IT of HR-manager. Onze Mondeanenstaan klaar om ook voor jouw vraag een oplossing te bieden!