De gemeenten Wingene en Ruiselede gingen samen met hun medewerkers en inwoners op zoek naar wat hen kenmerkt, nu en in de toekomst. Naast duidelijkheid in de toekomstige positionering was draagvlak bij de diverse stakeholders daarbij een belangrijke randvoorwaarde.
MONDEA schoof aan bij at-thetable
Een merk is gebaseerd op wie je bent, wat je doet en waarom je het doet. Je merk of identiteit vormt het uitgangspunt in beleidsbeslissingen en onderscheid je van anderen. Wingene en Ruiselede vormen vanaf 1 januari 2025 de nieuwe gemeente Wingene. De nieuwe gemeente krijgt een nieuw logo en huisstijl.
Wingens schepen van communicatie Brecht Warnez verduidelijkt: “Er werd beslist om na deze periode geen andere naam te geven aan de fusiegemeente. Via een nieuw logo en een nieuwe huisstijl willen we wel een nieuw enthousiasme uitstralen. Samen met de inwoners bouwen we aan het nieuwe verhaal dat we straks samen schrijven.”
Communicatiebureau at-thetable staat in voor de vertaalslag in dit traject naar huisstijl, tone of voice en communicatiebegeleiding, maar schoof – geheel volgens hun eigen filosofie – een extra stoel aan de tafel voor MONDEA. MONDEA nam de ervaring rond fusiecommunicatie en begeleiding van communicatiediensten mee in de rugzak. MONDEA zette de schouders onder de eerste fase van het traject nl. een positioneringsonderzoek. Mondeanen Nele Moortgat en Claudia Haenen gingen aan de slag.
Het positioneringsonderzoek legt een brede basis
Het positioneringsonderzoek brengt in kaart hoe Wingene en Ruiselede zich vandaag als aparte gemeenten in de markt zetten en waar hun gemeenschappelijke ambities op dat vlak voor de toekomst liggen.
Nele Moortgat en Claudia Haenen trokken het traject vanuit MONDEA: “We wilden het positioneringsonderzoek niet enkel voeren op basis van deskresearch. Ook vanuit de gemeenten zelf was er een duidelijke vraag naar het betrekken van hun inwoners en medewerkers bij dit traject. Gedragenheid in een brandingstraject krijg je niet door inwoners en medewerkers te laten stemmen over een logo, kleuren of een baseline. Gedragenheid kan je wel bekomen door te luisteren naar wat er leeft en speelt of hoe de verschillende doelgroepen over bepaalde zaken denken. Op die manier kan je het DNA van hun nieuwe gemeente beter vertalen.”
Burgemeester Lieven Huys vult aan: “Als gemeentebestuur weten we uiteraard wat de troeven en uitdagingen zijn van onze gemeente, maar dat is één kant van de medaille. Onder andere via een digitale bevraging en stakeholdersessies wilden we in kaart brengen hoe de inwoners naar de gemeente kijken. En wie kan beter omschrijven wat eigen is aan Wingene of Ruiselede dan de mensen die er wonen, werken of ondernemen?”
Sterke deelgemeenten
Zowel uit de digitale bevraging als de stakeholdersessies bleek de sterke identiteit van Wingene, Ruiselede en Zwevezele. Het versterken van de identiteit van de drie deelgemeenten was voor veel van de deelnemers een opportuniteit in dit fusieverhaal. Burgemeester Greet De Roo vertelt over het belang van de deelgemeenten: “De eigenheid van onze gemeenten en deelgemeenten is een heel belangrijk element voor ons.We vinden het belangrijk om die eigenheid in de toekomst nog verder te versterken. De vorming van onze nieuwe gemeente en de bijhorende nieuwe huisstijl geven ons daartoe een unieke kans die we wilden grijpen.”
Op basis van het positioneringsonderzoek gaat at-thetable aan het werk om een nieuw logo en een nieuwe huisstijl te creëren. MONDEA en at-thetable nemen ondertussen ook het nieuwe infomagazine van gemeente Wingene onder de loep. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.