Mondeanen Stijn Werbrouck, Joris Gallens, Annemarieke De Knijf en Charlotte Vandevijvere zijn aan de slag op een heel aantal BOA-trajecten. Deze trajecten lopen altijd in een aantal fases:
We starten met een grondige analyse van de huidige context, daarna organiseren we participatieve trajecten met stakeholders. Als uitkomst van die analyse en participatie maken we een menukaart op aan opties voor beleidskeuzes. Ten slotte zorgen we voor actieplannen die de effectieve uitrol vergemakkelijken.
Uniek aan onze aanpak is dat we kinderen ook effectief betrekken. De mening van ouders is belangrijk, die van de kinderen zelf mogelijks nog belangrijker. Hoe willen kinderen hun vrije tijd indelen? Welke activiteiten zijn er idealiter na de schooltijd? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen wanneer je je BOA-beleid vormgeeft. Joris & Annemarieke lichten maar al te graag toe hoe ze dat zo efficiënt mogelijk aanpakken.
Een unieke aanpak op maat
Joris: “We baseerden onze methode op een aanpak van Arteveldehogeschool. Deze aanpak pasten we aan naar onze specifieke context. We maakten een pakketje voor kleuters en voor lagereschoolkinderen.
Annemarieke: “Voor de kleuters is het belangrijk om hen in kleine groepjes zo kort mogelijk te bevragen, we proberen rust te creëren. We stellen de kleuters verschillende vragen die ons helpen bij de verdere uitwerking van ons traject. Voorbeelden zijn waar ze naartoe gaan nadat de schoolbel is gegaan, of ze het daar fijn vinden, waar ze het liefst zouden zijn indien ze zelf mogen kiezen… We werken met een leuke methodiek die ideaal is voor kleintjes: denk aan veel kleuren en eenvoudige interacties. We noteren dan ook alle antwoorden in een digitale survey, zodat we deze makkelijk kunnen verwerken.
Joris: “De lagereschoolkinderen proberen we in beweging te houden om hun concentratie erbij te houden. Zij geven antwoorden op onze vragen door zich te bewegen in een ruimte. De insteek is dezelfde als bij de kleuters, maar actie is hier het sleutelwoord. Ook hier noteren we de antwoorden in een digitale survey.
Annemarieke: “Een sterkte is dat we onze klanten laten kiezen. Willen ze zelf aan de slag met de kinderen of begeleiden wij mee? Die keuze is aan hen. Beide methodieken liggen klaar in een mooie doos met een uitleg die ontworpen is voor optimaal gebruiksgemak.